Leiderschap met veel vertrouwen,
Innovatie,
Doel
Vertrouwen zal een ingrediënt zijn voor succes bij het adopteren van AI in de hele organisatie. Overweeg deze vallen te vermijden.
De komende AI-revolutie zal uw relaties met werknemers op de proef stellen, zoals blijkt uit de misstappen van een van de meest succesvolle ontwikkelaars van AI op de markt.
Het is een vergissing om te denken dat je de uitdagingen van AI kunt vermijden. In een recente UKG-enquête onder 4.000 werknemerszegt 78% van de C-suite leiders dat hun organisatie AI gebruikt. Slechts 42% van de werknemers wereldwijd denkt dat ze AI gebruiken in hun dagelijkse werk.
De kloof laat zien dat de topleiders en de frontlinies het niet eens zijn over het gebruik van AI op de werkvloer. Het goede nieuws is dat werknemers heel open staan voor de adoptie van AI.
Drie van de vier werknemers zeiden dat ze enthousiast zouden zijn over het gebruik van AI op het werk als hun bedrijf transparanter zou zijn over hoe AI hun workflow zou kunnen verbeteren (78%) en hoe hun organisatie AI zou gebruiken (75%).
Woon onze jaarlijkse bedrijfscultuurconferentie bij van 7 tot 9 mei 2024
“Vierenvijftig procent van de mensen zegt dat ze ‘geen idee’ hebben hoe hun bedrijf AI gebruikt, en dat gebrek aan transparantie een reëel probleem is”, zegt Dan Schawbel, managing partner bij het bedrijf Workplace Intelligence, dat samenwerkte met UKG voor de studie. “Organisaties moeten eerlijker zijn over de manier waarop ze AI op de werkplek gebruiken, als ze een concurrentievoordeel willen en het vertrouwen van hun werknemers willen winnen en behouden.”
Hier zijn enkele van de grootste valkuilen die uw bedrijf moet overwinnen om vertrouwen op te bouwen in de komende, door AI aangedreven werkplek:
1. Ervan uitgaande dat werknemers en consumenten u al vertrouwen
Uw medewerkers vinden het wellicht leuk om in hun eigen tijd met nieuwe AI-technologie te experimenteren. Dat betekent niet dat ze er klaar voor zijn om leiders te vertrouwen om generatieve AI-tools op de werkplek te implementeren.
“Als u met GenAI begint, controleer dan hoeveel vertrouwen uw werknemers hebben in het oordeel van hun leidinggevenden”, zegt Marcus Erb, vice-president data en innovatie bij Great Place To Work®. Bedenk hoe het vertrouwensniveau verandert tussen rollen, afdelingen en persoonlijke identiteiten.
“Zwak vertrouwen betekent meer twijfel, langzamere vooruitgang en minder enthousiasme gedeeld met klanten”, waarschuwt Erb.
2. Het proces van verandermanagement onderschatten
Als u geen rigoureus verandermanagementproces nastreeft, neemt u mogelijk uw werknemers niet mee als u nieuwe AI-tools omarmt.
“Leiders zien AI misschien als het ‘next big thing’ en richten al hun aandacht op de gevolgen daarvan voor hun bedrijf”, zegt Julian Lute, senior strategisch adviseur bij Great Place To Work. “Ze zullen evenveel aandacht moeten besteden aan het communiceren hoe AI een positieve invloed zal hebben op werknemers en kansen voor groei zal creëren.”
De tijd die medewerkers nodig hebben om zich aan te passen zal langer zijn dan je denkt, zegt Lute. Wees bereid om uw investering in tijd en middelen te vergroten om mensen betrokken en enthousiast te houden.
3. De risico’s over het hoofd zien als je snel beweegt
Te langzaam handelen om nieuwe technologie toe te passen, brengt reële risico’s voor uw bedrijf met zich mee, maar goedbedoelende enthousiastelingen kunnen ook problemen veroorzaken door te overhaast te handelen.
“Opwinding kan een net zo grote uitdaging zijn als angst”, zegt Erb. “Tools als ChatGPT kunnen het leven makkelijker maken en werknemers productiever, maar de technologie kan ook antwoorden hallucineren of gevoelige klant- en bedrijfsgegevens verzamelen.”
Misstappen zullen het vertrouwen van medewerkers en klanten schaden, naast andere ernstige gevolgen.
Onderzoekers ontdekten dat wanneer een groot taalmodel (LLM) de opdracht kreeg als aandelenhandelaar en vervolgens een insidertip kreeg over een lucratieve aandelenhandel, de AI maakte de transactie ondanks wetende dat handel met voorkennis verboden (en illegaal) was. Toen onderzoekers de LLM aandrong op de echte redenen achter de handelsbeslissing, probeerde de AI de insidertip te verbergen, wat de noodzaak aantoonde van zorgvuldig testen, aangezien AI belangrijke banen krijgt binnen de onderneming.
“Bedrijven zullen vangrails moeten bieden voor werknemers die AI gebruiken – en mensen snel moeten bijscholen om de voordelen succesvol en snel te kunnen realiseren”, zegt Erb.
4. Het niet in overweging nemen van de zorgen van werknemers
Het betrekken van medewerkers bij het besluitvormingsproces kan belangrijke uitdagingen aan het licht brengen en kostbare fouten voorkomen.
“Cultuur een gevoel van eigenaarschap onder werknemers door hen een stem te geven”, suggereert Erb. Wanneer ze de kans krijgen om invloed uit te oefenen op de manier waarop hun bedrijf AI gebruikt, kunnen werknemers nuttige feedback geven en ook de angst en stress verminderen die worden veroorzaakt door een gebrek aan transparantie.
“Controleer of uw medewerkers het gevoel hebben dat ze zinvolle mogelijkheden hebben om nieuwe en betere manieren uit te proberen om dingen te doen”, adviseert Erb. Als meer medewerkers aangeven de kans te hebben om te innoveren, zal uw bedrijf zich sneller aanpassen aan nieuwe workflows en technologie.
5. Het contact verliezen met het doel van uw organisatie
“Nieuwe technologie betekent niet iets nieuws Jij,” zegt Erb. De manier waarop u AI aan de werkplek toevoegt, moet worden bepaald door uw kernwaarden, de waardepropositie van uw medewerkers en uw verplichtingen jegens belanghebbenden.
Ga er niet vanuit dat iedereen begrijpt hoe uw AI-strategie aansluit bij het doel van uw bedrijf. “Praat over de nieuwe technologie via de waarden van uw organisatie, hoe deze uw doel ondersteunt en hoe uw klanten en werknemers hiervan zullen profiteren”, zegt Erb.
Het gesprek moet tweerichtingsverkeer zijn.
“Leiders zullen bedrevener moeten zijn in het luisteren, het ontwikkelen van hun mensen en het zorgen voor hen, met een oprechte interesse in wie ze zijn als mensen”, zegt Lute. Zonder een nieuw leiderschapsmodel loopt uw bedrijf het risico achterop te raken in de race om AI naar de werkplek te brengen.
Krijg meer inzichten
Leer meer strategieën van onze experts op het gebied van werkplekcultuur tijdens onze For All™ Summit, 7-9 mei in New Orleans.